- מתי בפעם האחרונה קמתם בבוקר ולא יכולתם לחכות לישיבת הצוות?
- מתי בפעם האחרונה הרגשתם שבוער בכם הצורך לקדם מהלכים שתכננתם, או רעיון חינוכי שאתם רוצים לממש?
- מתי ביצעתם משימת עבודה עם צוות שהיה איכותי ומקצועי, מכיוון שכל אחד תרם את חלקו בצורה הטובה ביותר, והתוצר היה "פצצת אנרגיה", שהשפיעה באופן מיטבי על מקום העבודה שלכם?
- מתי הרגשתם שקבוצת המורים שהינכם חלק ממנה היא כמו משפחה? שאתם חשים אחריות כלפי העמיתים שלכם כמו לבני משפחה, והם חשים זאת כלפיכם? שאתם מוגנים ואהובים, ויכולים להעלות סוגיות בכל נושא מבלי שישפטו אתכם?
כל אחד מאיתנו היה רוצה כנראה לעבוד, ללמד ולצמוח בסביבת עבודה כזו.
במאמר זה נתאר כיצד תוכנית אתגרים – פיתוח מנהיגות ביניים בבתי ספר יכולה לשנות את האופן שבו צוות חינוכי פועל, ונציע מספר עקרונות שגם אתם תוכלו להפעיל בבית הספר שלכם, כדי לבנות צוות של ממ"ש (משמעותי, מחויב ושייך).
1. מהי תוכנית אתגרים?
ההחלטה לצאת לדרך עם התוכנית לפיתוח מנהיגות פדגוגית במגזר הערבי התקבלה לפני חמש שנים, במסגרת החלטת ממשלה 922. מטרות העל של התוכנית הן פיתוח מנהיגות מעשית בקרב עובדי ההוראה בדרגי הביניים ועידוד תרבות חינוכית של מצוינות ויזמות. מטרות אלה תהוונה גשר להעצמת החברה הערבית ולצמצום הפערים הקיימים. במסגרת התוכנית נבחר בכל בית ספר צוות מורים (עד 10), אשר מקבל ליווי והנחייה במשך שלוש שנים רצופות. בשנה הראשונה הדגש הוא על העצמה אישית ומקצועית וגיבוש קבוצת מורים פעילה ולומדת; בשנה השנייה המיקוד הוא על גיבוש וביצוע יוזמה בית-ספרית; בשנה השלישית מקדמת התוכנית גיבוש וביצוע של יוזמה אזורית -שיתוף פעולה בין מספר בתי ספר בקהילה.
2. למה לי מנהיגות ביניים עכשיו?
פיתוח מנהיגות ביניים בית-ספרית משפיעה במידה ניכרת על קידום הישגי התלמיד בבית הספר, קידום תהליכים פדגוגיים איכותיים ופורצי דרך ויצירת תחושה של שלומות (well being) בקרב המורים ובקרב התלמידים. מנהיגות ביניים חזקה בבית הספר עובדת בשיתוף פעולה מלא ביחד עם (ולא לצד) המנהלים, ויכולה להצמיח את בתי הספר ולהביאם למקומות שלא יוכלו להגיע אליהם אם המנהלים יעבדו לבד. מנהיגות הביניים כוללת בעלי תפקידים בבית הספר (רכזי שכבות, רכזים מקצועיים, יועצת ועוד) וכן מורים שרואים את עצמם כמובילים, אך אינם נושאים בתפקיד פורמלי. אלו וגם אלו עובדים בשיתוף פעולה מלא והדוק עם הנהלת בית הספר (מנהלים וסגני מנהלים), על מנת להגשים את החלומות, היוזמות, התוכניות הפדגוגיות, התוכניות הרגשיות והתוכניות החברתיות של בית הספר, הנגזרים מהחזון, הערכים והתרבות (הנרטיב) הבית-ספרי.
קבוצת מנהיגות הביניים אינה "ביניים", אלא היא חוד החנית של הארגון החינוכי – קבוצת הדגל הבית-ספרית, שעם השקעה נכונה ומיטיבה יכולה לחולל פלאים.
בחטיבת הביניים אבן חלדון בטמרה התגבש צוות מורים (9 במספר) שתכנן ויזם ארבעה פרויקטים בית-ספריים, אשר נותנים מענה לנוער בסיכון והדרה. לדוגמה: פרויקט שבו תלמידים משכבת ט' מלמדים קרוא וכתוב לדיירי מעון לחוסים הסמוך לבית הספר. התלמידים קיבלו הדרכה וליווי על ידי מורה מצוות אתגרים ועל ידי יועצת בית הספר, אשר גם בנו עימם תוכנית לימודים מסודרת, כך שיוכלו ללמד ולחנוך את הדיירים במעון. התלמידים קיבלו חיזוק משמעותי הן מבחינה פדגוגית והן מבחינה רגשית (ערך הנתינה לאחר בקהילה), ודיירי המעון הרוויחו אף הם מהקשר המשמעותי עם התלמידים. פרויקט נוסף בהובלת צוות אתגרים נקרא 'אבן חלדון TV' – טלוויזיה קהילתית/בית-ספרית. בבית הספר יתלו מספר מסכי טלוויזיה, שיהוו פלטפורמה דיגיטלית למידע שוטף, לציון ימי הולדת של תלמידים ושל מורים, לפרסום אירועים משמעותיים, לחידונים, לכתבות אקטואליה ועוד. הצוות שיעבוד על כתיבת התכנים מורכב ממורים ומתלמידים בבית הספר. בפרויקט זה באים לידי ביטוי ערכים של מעורבות וחופש ביטוי, כאשר גם כאן מעורבים תלמידים בסיכון והדרה.
3. העקרונות והתכנים המובילים את תוכנית אתגרים
התוכנית מושתתת על מספר עקרונות פעולה שמנחים את אופן העבודה, ועל מספר צירי ליבה שמנחים את תוכן העבודה. עקרונות הפעולה וצירי הליבה שזורים זה בזה ומשפיעים אחד על השני לאורך כל התוכנית.

