גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
כלים
חינוך

התחלה טובה-כלים לבניית צוות חדש

קמליה סגל
ד"ר נירית קורן-לורנס
שבת, 8 באפריל, 2023
המחשבות הראשונות הן: "אי אפשר"; "זה אף פעם לא יהיה אותו הדבר"; "לא ניתן ליצר קבוצה ולבנות קשרים בין המשתתפים דרך הזום"; "המסך מייצר ניכור ומחסום שלא ניתן לשבור"; אז נכון. זה לא אותו הדבר, אבל יש הרבה מה לעשות.

עם תחילתה של שנת הוראה חדשה, אנו – מורי המורים – נתקלים באתגר לא פשוט: רבים מתהליכי הפיתוח המקצועי עתידים להתקיים בלמידה מרחוק. אם מדובר בקבוצה שעבדנו איתה בעבר, כבר יש הכרות בסיסית ומבנה קבוצתי קיים. אך אם זו קבוצת מורים חדשה, כיצד רותמים את הקבוצה לפעולה דרך הזום? איך בונים ומגבשים קבוצה שמעולם לא נפגשה פנים אל פנים?

המחשבות הראשונות הן: "אי אפשר"; "זה אף פעם לא יהיה אותו הדבר"; "לא ניתן ליצר קבוצה ולבנות קשרים בין המשתתפים דרך הזום"; "המסך מייצר ניכור ומחסום שלא ניתן לשבור"; ועוד ועוד.

אז נכון. זה לא אותו הדבר, אבל יש הרבה מה לעשות. יש מגוון של דרכים, פעולות ורעיונות המאפשרים ליצור תהליכים קבוצתיים, דינמיים ובינאישיים גם במפגשים של למידה מרחוק.

היום קיימת הבנה היא כי תהליכי למידה, פיתוח ויצירה הינם אפקטיביים יותר כאשר נעשים במסגרת צוותית – קבוצתית. דוגמא מובהקת לכך היא מגמת "קהילות הלמידה" של משרד החינוך בתהליכי פיתוח מקצועי. אך גם בארגונים עסקיים, חברתיים, סביבתיים, התנדבותיים או אחרים, ברור היום כי השתייכות לצוות או לקבוצה – גם כאשר המשימה היא אישית – היא מרכיב חשוב מאוד התורם לאפקטיביות הארגונית, לתחושת שלומות (well-being) של העובד ויציבות מקום העבודה.

בינוי קהילה - קמה באורנים

אז כדי להניע תהליך של בניית צוות או השתלמות מורים שבה יש חשיבות למעורבות ופעלתנות של המשתתפים, יש לתהליך יצירת קבוצה (או, כפי שקוראת לזה גלית לוי מ Fresh Blue, "לקוון קבוצה") תפקיד חשוב ומרכזי. ישנם מספר עקרונות בסיסיים אשר יסייעו לכם להתחיל לבנות קבוצה במרחב המקוון:

1.בניית קשרים ויחסים בין חברי הקבוצה:
הכרות אישית, בינאישית ורב-ממדית (להכיר את המשתתפים במגוון היבטים) היא מפתח ובסיס לכל קבוצה. יותר מתמיד, במרחב מקוון, ההכרות והחיבור הבינאישי יעשו פלאים למעורבות (engagement) ולהשתתפות בתהליך ובהשתלמות. אל תוותרו על כך בשום תהליך. מעבר למפגש הראשון, חשוב להמשיך ולהעמיק את ההכרות גם במהלך השנה כולה.

להלן מספר דוגמאות לפעילויות הכרות בעת מפגשי זום:

  • לבחור בבית שני חפצים, אחד ירוק ואחד אדום. כל פעם עונים על שאלה באמצעות החפצים: אדום- לא עשיתי, ירוק- עשיתי. למשל: האם בתקופה האחרונה הספקתי לקרוא ספר טוב, לעשות ספורט, לראות סדרה טובה בטלוויזיה. האם אני מצליחה לנוח בסוף שבוע או ממשיכה לעבוד. וכו'. התשובה היא באמצעות הרמת החפץ בצבע המתאים לכיוון המצלמה.
  • לקחת נייר ולגלגל אותו לכדור. כל אחד ואחת בתורו/ה אומרים משהו קטן על עצמם, שמאפיין אותם ו"זורקים" את הכבוד נייר למישהו אחר בזום. הבא בתור תופס וכך הלאה.

גלגל השאלות- (פליפיטי)- מכינים גלגל מזל שיש בו שאלות הכרות. כל אחד מהמשתתפים בתורו מקליק על הגלגל וכשהגלגל נעצר עולה שאלה.
שאלות לדוגמא:

  1.  אם לא הייתי בתפקיד הנוכחי שלי, הייתי בטח..
  2. איזה מין תלמיד/ה הייתי?
  3.  אם הייתה לי שעה אחת נוספת ביממה מה הייתי עושה בה?
  4. oלבחור תמונה במאגר התמונות בנייד המייצגת אותי/מאפיינת את מי שאני.  
  5. רגע אחד בחיים שלעולם לא אשכח? שילך איתי לכל מקום.
  6. חלום שהגשמתי וחלום שאי רוצה להגשים בעתיד
  7. … (מוזמנים להוסיף שאלות שלכם)
  • לבקש מכל משתתף להביא לזום 2-3 פריטים מהמקרר בבית או בעבודה שהכי אהובים עליו, להציג אותם, להסביר מדוע בחר בהם ומה הוא העדיף להשאיר במקרר.
  • ללכת למקום הכי אהוב עלי בבית (במידה שניתן עם המצלמה), ולספר עליו, או: אם לא ניתן לזוז (כי המצלמה נמצאת על המחשב, והוא נייח), אז לספר על החדר/חלל בו אני נמצאת כרגע
  • להראות את הספר/חפץ המונח ליד המיטה שלי כרגע
  •  לספר משהו שלא יודעים עלי כרגע, כי הוא  נסתר מן העין בגלל הזום

עוד רעיונות ניתן למצוא במסמך המצויין של איריס מור "משחקי ה zoom"

2.   בניית מערך גבולות וכללים ברורים:
במפגשים פנים אל פנים, שלב תיאום הציפיות, החוזה הקבוצתי והנורמות של השיח הם לרוב מובנים מאליהם. אבל מה עושים כאשר כל התהליך הוא מקוון? גם כאן, מייצרים אותם. אחת הדרכים היא לקבוע שלוש רמות של גבולות:

  • רמה ראשונה – "כי ככה אמרתי" – הדברים שחשובים לכם כמנחים ומובילים של הקבוצה. למשל: מצלמות פתוחות, התחברות ממחשב ולא מטלפון, מתי פותחים מיקרופונים, מה שנאמר נשאר בקבוצה וכדומה. ניתן להציג כשקף של מצגת.
  • רמה שנייה – "בואו נדבר על זה" – נושאים שבהם לקבוצה יש אפשרות ומקום להחליט. למשל: מועד המפגשים הנוח (אם רלוונטי), חלוקה בין סינכרוני לא-סינכרוני, עבודה אישית או קבוצתית וכדומה. ניתן לקיים כדיון פתוח במליאת הזום, או באמצעות הצבעה בכלי הסקר של הזום או באמצעות  google forms ע"פ נושאים ואפשרויות בחירה שהמנחה מעלה מראש.
  • רמה שלישית – שלישית – "החופש להחליט" – נושאים בהם יש לכל משתתף אפשרות להחליט לעצמו מה מתאים לו. למשל: אופן הגשת מטלה מסכמת או רפלקציה, קצב למידה בפעולה א-סינכרונית, נושא ללמידה וכדומה. גם כאן, המנחה מציג את הנושאים בהם יש חופש להחליט, ואין צורך לקיים על כך דיון (אך יש חשיבות להציג אותם בצורה ברורה במפגש הראשון).

3.    יצירת חזון בהיר ומוסכם:
כבר במפגש הראשון או השני, לנסח יחד חזון צוותי: מי אנחנו, למה אנחנו פה לאן אנחנו רוצים ללכת. חשוב לבצע את השלב הזה ביחד עם חברי הצוות. בין אם במפגש פנים אל פנים ובין במפגש מקוון, ניתן לעשות זאת במספר מתודות. להלן שתי דוגמאות:

  •  איך זה ייראה בסוף השנה: כל אחד מייצר תמונת ההצלחה. ניתן לבחור להציג את תמונת ההצלחה באמצעות: מילים (לכתוב על פתק); באמצעות תמונה (להעלות ממאגר תמונות האישי/של גוגל) או בכל דרך אחרת (שיר, פתגם, דימוי). משתפים בזוגות או שלישיות באמצעות חלוקה לחדרים. במהלך השיתוף, ניתן להעלות את תמונות ההצלחה על לוח שיתופי של גוגל (Jamboard) או ב Padlet. כל זוג מציג למליאה, ומתוך הדברים החוזרים על עצמם מנסחים יחד את החזון.
  • משחק ערכים: המנחה מציג שקף עם רשימת ערכים ארוכה. כל אחד בוחר  10 ערכים שהכי חשובים לו בתפיסת עולמו מתוך רשימה ארוכה. בזוגות (על ידי חלוקה לחדרים בזום), מנסים להסכים על 5 ערכים משותפים. אח"כ בחזרה במליאה, כל זוג כותב את חמשת הערכים המוסכמים ב Mentimeter. כך ניתן לראות מה הערכים המוסכמים (אלה גדולים ביותר). אם יש פחות מחמישה ערכים בולטים, עורכים דיון על שאר הערכים המוסכמים על כולם מתוך מה שמופיע על הלוח.
במקרה הספציפי של מפגש מחודש עם קבוצה שכבר עבדתם איתה בשנה החולפת, או צוות שעבד יחד בעבר וכעת חוזר, הנה מגוון רעיונות לפתיחת המפגש הראשון.

כפתור ופרח: כל אחד מביא למפגש פרח וכפתור (או משהו המייצג אותם). כל משתתף/ת מעניק לעצמו פרח על פריחה ושגשוג או כל דבר שקשור לצמיחה בקיץ האחרון ולקראת השנה הבאה; וזורק את הכפתור לאחר שסיפר מה שעכב או קצת שיבש לו/ה את הקיץ/פתיחת השנה.
לחדש או לוותר: על לוח שיתופי (Labboard  או Padlet), כל אחד כותב שני פתקים בשני צבעים: פתק בצבע אחד (קבוע לכולם) יכיל את מה שהוא רוצה לצמוח בו לקראת השנה הבאה (משהו להתפתח, ללמוד, להשתפר, לפתח, לקדם); פתק בצבע אחר (קבוע לכולם) יכיל משהו שהוא רוצה לוותר עליו משנה שעברה. כולם כותבים יחד, ואחכ משתפים במליאה."סליחה על השאלה": מגוון שאלות בסגנון התוכנית "סליחה על השאלה". משתמשים בכלי של wardwall , בו מכינים מראש את השאלות. כל אחד בתורו בוחר מספר, ועליו המנחה לוחץ. בעת הלחיצה, נפתחת השאלה.
מספר שאלות לדוגמא:
הכי תסכל אותי בקיץ ש…
אהבתי בקיץ האחרון ש…
המשאלה שלי לשנה הזו היא…
פידבק מרגש שקיבלתי  לאחרונה…
אני חושש מהשנה הקרובה כי …
מהו הדבר שמשמח אותי לאחרונה/מרתק אותי בהקשר לעבודה שלי?
מהו הדבר שמקשה עלי לאחרונה בעבודה שלי?  
אם הייתי בוחר היום תפקיד חדש, מהו התפקיד שהייתי בוחר?
איפה אני רוצה להיות בעוד עשר שנים?

וכמובן, כל אחת מהפעילויות שנכתבו קודם לכן לפתיחת שנה עם קבוצה חדשה, יכולים כמובן לשמש גם בפתיחת שנה עם קבוצה וותיקה.

לסיכום
בייחוד בתקופה הזו ה"היברידית" (שילוב בין מפגשי פנים אל פנים לבין מפגשים מקוונים), בה אנו מוצאים עצמנו במציאות מורכבת, יש חשיבות לייצר מרחב בטוח ומזמין. למרות החששות והספקות, ניתן לעשות זאת גם כאשר לא נפגשים פנים אל פנים.
אז מה חשוב לזכור? שהמפתח לכל תהליך של הקמה וגיבוש של צוות לטווח ארוך הוא ביסוס הקשרים הבינאישיים, ליצירת אווירה של פתיחות, אמון מקצועי וביטחון אישי. רוב הסיכויים שתגלו כי ביצוע המשימות השונות יהיה אפקטיבי יותר, מחוייבות האנשים תהיה גבוהה יותר והאווירה נעימה יותר. ומכאן – השמיים הם הגבול…

קמליה סגל

מנהלת תוכן ותכניות, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

ד"ר נירית קורן-לורנס

מנחת בינוי קהילה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?