גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
כלים
השראה

כיצד מנווטים את הספינה במים סוערים

אבי גרוסמן
יום חמישי, 16 בנובמבר, 2023
כהנהלה גיבשנו מהר מאוד עמדה שלפיה הארגון ימשיך לפעול גם בתוך המשבר תוך שאנו 'משאירים את הראש מעל המים'. מתוך תפיסה זו בחנו את האופן שבו אנו תומכים באנשים ומתנהלים כארגון. זוהי אמירה בסיסית חזקה של ארגון חפץ חיים.

מרכז ק.מ.ה, כארגון שמטרתו לחזק את האיתנות בחברה הישראלית, החל לעסוק מה-7 באוקטובר בעשיית חירום אינטנסיבית בבתי ספר, ביישובים ובקהילות שאותם אנחנו מלווים. כמו כל החברה הישראלית גם אנו חווינו משבר אישי עמוק אך מנסים לשמור על אופטימיות ולהאמין שהתקופה הנוראה הזו תחלוף. המאמר שלפניכם עוסק באיתנות ארגונית. נבחן כיצד אנו, כהנהלה של ארגון חברתי שמנחה ומלמד מעל 10,000 אנשים בשנה ומעסיק כ-350 עובדים מכל גווני החברה, פועלים כדי לעבור את התקופה הזו בשלום ואפילו לצמוח ולצאת ממנה מחוזקים כאנשים וכארגון. התכנסנו באולפן הרדיו של אורנים, חמישה מנהלים ממרכז ק.מ.ה, כדי לשוחח על האופן שבו בחרנו לנהל את המשבר הנוכחי. מוזמנים להאזין לשיחה בפודקסט או לקרוא את עיקריה בהמשך המאמר.

להאזנה לפרק בפודקסט קמה

כהנהלה גיבשנו מהר מאוד עמדה שלפיה הארגון ימשיך לפעול גם בתוך המשבר תוך שאנו 'משאירים את הראש מעל המים' ומבצעים את המשימות הנדרשות. זאת מכיוון שיש לנו אחריות כלפי השותפים, העובדים, המרחבים שאנחנו פועלים בהם והחברה הישראלית בכלל. מתוך תפיסה זו בחנו את אופן שבו אנו תומכים באנשים ומתנהלים כארגון. זוהי אמירה בסיסית חזקה של ארגון חפץ חיים.

איתנות ארגונית מושתתת על האיתנות האישית של כל אחד מהעובדים והמנהלים ולכן ביצענו מיפוי ארגוני שבו בררנו את האופן שבו כל אחד מהעובדים מצליח להחזיק את כל מערכות החיים, ובכלל זה כשיש בן או בת משפחה מגויסים או קשר לאנשים שנפגעו מהלחימה. בהתאמה, אנו מספקים תמיכה מתאימה שהינה קריטית בתקופה כזו. אנו מאמינים שחשוב לעבוד באופן הרבה יותר פרסונאלי וכדאי, עד כמה שאפשר, להגיע למשרד ולפגוש פיזית אחד את השני – הקרבה הפיזית מאפשרת קשר קרוב יותר, מחזירה את הארגון מהר יותר לסוג של שגרה ומשרה ביטחון. אצל כל אחד מהעובדים ומהמנהלים צפו צרכים שונים – היו כאלה שביקשו מרחב ושקט כדי להכיל את האירועים, אחרים ביקשו לעבוד ולבצע משימות קונקרטיות כדי להיות בעשייה. תפקידנו כהנהלה הינו לאזן בין הצרכים של עובדים לבין הצורך לבצע את המשימות אשר מקיימות את הארגון וזהו מתח מורכב שמנהלים צריכים להיות מודעים אליו.

בתקופת חירום מתגלות אצל אנשים יכולות שונות מאלו שקיימות בשגרה וחלקן תורמות לעבודת הארגון בעת משבר, לדוגמה כשעובדים יכולים לקחת על עצמם משימות של עובדים שמסוגלים לעבוד פחות בתקופה הזו. אחרים יכולים לסייע בתחומים כגון שיווק ויזמות שנדרשים מאוד בארגון בתקופת משבר.

איתנות בשגרה, שנבנית מתוך היכרות אינטימית של האנשים בארגון ומערכות יחסים שנבנות ביום-יום, היא הבסיס לחוסן בחירום. כשאנשים יודעים שארגון הוא לא רק מקום עבודה, שקיימת הקשבה לצרכיהם, שיש יחסי אמון ושציר היחסים מתקיים במקביל לציר המשימה, החזרה לשגרה בעת חירום מהירה יותר. תמיכה היא לא בהכרח לתת לאנשים את מה שהם מבקשים אלא את מה שאנו חושבים שנכון להם. ההיכרות האינטימית של המנהלים עם העובדים בארגון מאפשרת את חשיבת העומק הזו, של צורך מול מציאות, ואת ההתאמה הנדרשת.

היו לנו תוכניות עבודה מסודרות לשנה הקרובה, אשר ברגע אחד הפכו ללא רלוונטיות, ונדרשנו  לפתח מחדש, בזמן קצר מאוד, חלקים גדולים מהעבודה שלנו כלפי חוץ. בתקופה כזו הנהלת הארגון נדרשת לשים דגש רב יותר על צד המשימה, למרות המורכבות האנושית, גם אם הדבר יכול להוביל למצבים של אי נוחות. כשאין ודאות חשוב להמציא וודאות – בשעת חירום מנהלים נדרשים לקבל החלטות ללא ידיעה של פרטים רבים המצויים בידם במצב של שגרה, אלא מתוך הנחות יסוד, ניסיון והכרעה.  ולמרות זאת יש לדעת שהחלטות כאלה יכולות להשתנות, גם ברמה השבועית או החודשית, ביחס למציאות.

לצורך התמודדות עם העבודה בתקופה זו הקמנו חמישה צוותי משימה לחירום שאינם מתבססים דווקא על תפקידים קודמים אלא על יכולות של אנשים לעמוד במשימות אלו. צוותי המשימה רלוונטיים לתנאים החדשים שנוצרו אחרי ה-7 באוקטובר וההחלטה הזו יוצרת סדירויות ומבני פעולה נכונים יותר, שהינם קריטיים לעבודה של ארגון במציאות של חירום מתמשך.

אבי גרוסמן

עורך מגזין ק.מ.ה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?