גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
כלים
חינוך

כשחינוך וספורט נפגשים

מתן ראב"ד
שבת, 8 באפריל, 2023
רשת בתי ספר שתשים את הספורט במרכז תחנך תלמידים מאושרים יותר, בריאים יותר ומוכשרים יותר ללמידה. הרווח לפרט ולחברה יהיה עצום.

הקמת בית ספר ייעודי לספורט

שמי מתן ראב"ד, בן 37, נשוי לירדן ומנהל בית ספר זו השנה השלישית. אני אוהב את מה שאני עושה ומאמין שחינוך הוא הדרך הטובה ביותר להעניק לכל נער ונערה הזדמנות לחיים בריאים ובעלי משמעות. בבסיס החינוך נמצאות המיומנויות הרכות: עבודת צוות, פיתוח תחושת מסוגלות, התמדה, ניהול עצמי, חשיבה ביקורתית, יצירתיות והתמודדות עם אתגרים וזו האחריות שלנו, כאנשי חינוך, להקנות אותן לתלמידים. בנוסף, חינוך חייב להיות ערכי, רלוונטי ומחובר לעולם ועליו לתת לבני הנוער מקום אקטיבי להביע בו את עולמם הפנימי – רצונות, תשוקות וחוזקות.

בכובע השני שלי אני רץ למרחקים ארוכים – מתאמן 6 פעמים בשבוע ורץ קרוב ל-100 ק"מ בשעות שבהן רוב האנשים השפויים ישנים. בגיל 30 מצאתי את תחום הספורט שיש לי יכולת להצליח בו ובעזרת התמדה, ליווי של מאמן וקבוצה תומכת, אני משתפר כל הזמן. אני לא מתכונן לאליפות עולם ולא מתחרה באף אחד, אני רץ מול עצמי כדי לחזק את תחושת המסוגלות, אשר מתגברת בכל פעם שאני שובר שיא. אני עושה את המאמץ כי ריצה היא כוח עבורי ומהווה מקום של שקט ויציבות. זו הדרך שלי לפתוח את היום באופן רגוע ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים הרבים הכרוכים בניהול בית ספר, בעיקר בתקופת הקורונה.

האתגר הבא שלי כיזם חינוכי הוא החיבור בין שני העולמות שאני כל-כך אוהב ומאמין בהם – ספורט וחינוך – באמצעות הקמת בית ספר שבו הספורט והחינוך הגופני הם היסודות של תוכנית הלימודים. מחקרים מראים שבעשור האחרון יש עלייה חדה בתחושות של דיכאון וחרדה ובאלימות וניסיונות אלימות בקרב בני נוער. העולם הדיגיטלי, לצד יתרונותיו, טומן בחובו גם תחושות של בדידות, עצב וכישלון ויוצר תחושה של הצפה. ההתמודדות עם אתגרים אלו התעצמה בעקבות 'מלחמת ההתשה' הבלתי נגמרת עם הקורונה. מבחינת הילדים והמתבגרים הנגיף מכפיל ומשלש את חוסר היציבות, הבדידות, הדיכאון והפערים ומוסיף עליהם תחושה גדולה של חוסר וודאות.

מחקרים מהעולם מראים ששילוב של ספורט בצורה משמעות בחיים שלנו הוא דרך ההתמודדות הטובה ביותר עם אתגרים אלו.

לטענתי, בית ספר שתלמידיו יפתחו ויסיימו כל יום בפעילות ספורט יפחית את האלימות, יחזיר בהדרגה את תחושת המסוגלות לתלמידים, יחבר אותם לעבודה בצוות ולניהול אורח חיים בריא ויסייע להם להגיע לשיעורים עם רמת ריכוז ופניות גבוהות בהרבה. נקודת המוצא שלי היא שבכל אחד ואחת מאיתנו קיים חיבור פנימי לתנועה, לעבודת צוות ולרצון להשתפר באופן תמידי, וכל אלו נמצאים באופן מובנה בפעילות הספורטיבית. אי לכך, לא מדובר כאן על בית ספר לספורטאים מצטיינים, אלא לכזה שמתאים לכל נער ונערה.
בשלב הראשון תלמידי בית הספר ייחשפו לענפי ספורט מגוונים, כך שכל אחד יוכל למצוא תחום ספורטיבי המתאים לו באופן אישי, שבו הוא יתקדם ויתחזק. בשלב השני התלמידים יתחלקו למגוון של מגמות ספורט בתחומים שונים (אתלטיקה, התעמלות, ריקוד, שחייה, מקצועות הכדור ועוד) וכך הספורט והחינוך הגופני יהיו היסודות של תוכנית הלימודים.

לצד הספורט תוכנית הלימודים תשלב גם מיומנויות בסיס בקבוצות קטנות (עברית, אנגלית, מתמטיקה, מחשבים ומדעים) ולמידה מבוססת אתגרים (טכנולוגיים, חברתיים ומדעי הרוח).

בתי ספר שישימו את הספורט במרכז יחנכו תלמידים מאושרים יותר, בריאים יותר ומוכשרים יותר ללמידה. זה דבר שיכול לקרות לכולם, הוא דורש השקעה של משאבים, אבל הרווח לפרט ולחברה יהיה עצום.

קישור למידע נוסף על בית הספר: https://bit.ly/3ISuCx4

מתן ראב"ד

מנהל בית הספר רעות, ירושלים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?