גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
חינוך

לחינוך יש את הפוטנציאל הרב ביותר לשמש כמנוף עבור הקהילה

שרית כלפון סגל
יום ראשון, 9 באפריל, 2023
קשרים ושיתופי פעולה בין מערכת החינוך הפורמלית ומערכות החינוך הקהילתיות-חברתיות חיוניים ליכולת של ילדים ובני נוער להפיק מהן את המרב.

רשמים מיום החינוך הבינלאומי 2021

את יום החינוך הבינלאומי שחל ב-24.1.21 בחרנו לציין תחת הנושא חינוך בונה קהילה בונה חינוך, שהוא ליבת העשייה שלנו במרכז לקהילה, מנהיגות והשראה. היום נפתח במסע בתערוכה וירטואלית של כרזות, שבאמצעותן הציגו קהילות, ארגונים, רשויות ומוסדות חינוך מכל הארץ מיזמים ופעילויות, שעסקו בחיבור בין חינוך לבין קהילה בימי הקורונה והאתגרים שהציבו.

מהמסע עלו שלוש מגמות מובילות:
1.  היציאה אל המרחבים שבחוץ מאפשרת מענה יצירתי למפגשים חינוכיים, שממלאים את החלל שנוצר עקב הקפאת הלימודים הסדירים במוסדות החינוך
2.  ביישובים שבהם מתקיימות התארגנויות התנדבותיות בדרך שגרה, היה קל יותר להמשיך לפעול ולהוביל פעילויות חינוכיות בשעת חירום
3.  שילוב של תושבים בוגרים, בעלי מקצוע רלבנטי, בפעילויות למען חינוך ילדי היישוב תורם לשלומות רב-דורית ונותן מענה למגוון של צרכים קהילתיים מעבר לחינוך

היום המשיך במפגש מקוון עם  ד"ר שרה שדמי-וורטמן, אשת חינוך ומומחית בין-לאומית לבינוי קהילה, על מהות התפיסה של חינוך בונה קהילה בונה חינוך.

נקודות מרכזיות שעלו במפגש:
1.  לחינוך יש את הפוטנציאל הרב ביותר לשמש כמנוף עבור הקהילה
2.  בית הספר הוא ארגון בקהילה שיכול להתנהל בשיטה קהילתית כמו כל ארגון אחר. הוא יכול לבחור להיות בית ספר כ-קהילה – להתנהל כקהילה באופן פנימי, או בית ספר ב-קהילה – להשפיע על הקהילה ולעמוד לרשותה, זאת בנוסף ליחסי הורים-בית ספר.
3.  בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההזדמנויות לבינוי קהילה במרחב העירוני הן גדולות יותר בהשוואה למרחב הכפרי, מכיוון שאין בהכרח זיקה בין צפיפות הרשת החברתית למאפייני המגורים. ייתכנו רשתות חברתיות צפופות גם במרחב עירוני 'דליל' ולהיפך

לירון זכאי, מנהלת תחום השדה החינוכי בק.מ.ה, שהובילה את היום בשיתוף עם 'קהילת חינוך 2020', מוסיפה: "קשרים ושיתופי פעולה בין מערכת החינוך הפורמלית ומערכות החינוך הקהילתיות-חברתיות חיוניים ליכולת של ילדים ובני נוער להפיק מהן את המרב. בית הספר הוא חלק מן המארג החברתי של האזור בו הוא קיים. שנת הקורונה הוכיחה לנו באופן מאוד ברור שבמקומות שבהם קיימת שותפות בין גורמי החינוך, הכוללים את המשפחות, את בתי הספר ואת המערכות הקהילתיות-חברתיות, ניתן מענה חינוכי מיטבי לילדים בתנאים הקיימים, זאת בהשוואה למקומות שבהם יש הפרדה בין מערכות החינוך".

לחצו לצפייה בתערוכה הווירטואלית ובמפגש המלא עם ד"ר שרה שדמי-וורטמן

שרית כלפון סגל

מנהלת שיווק, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?