גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
חינוך
השראה

מנהיגות בחינוך לגיל הרך – אתגרים ומענים 

עפרי בשן
ד"ר אופירה רול
אבי גרוסמן
יום חמישי, 13 ביולי, 2023
התכנית תרמה להבנה והסכמה פנימית בצורך שבהחזקת תהליכים של טווח ארוך על מנת לאפשר פתרונות מהשורש, מה שגרם להעלאת מודעות ומתן השראה – במקביל לאתגרים שאיתם המנהלת מתמודדות ביום-יום.

שיחה עם נשות מקצוע בתחום החינוך בגיל הרך*

מערכת החינוך לגיל הרך בישראל החלה את דרכה כמענה לצורך של אימהות שביקשו לצאת לעבוד ולמעשה תפקדה כשמרטף. ההתייחסות למקצוע הייתה ברובד אחד בלבד – שמירה על התינוקות והפעוטות, אך עם השנים חלו שינויים בעולם העבודה, בצרכים של המשפחות ובהבנה של העומק והמורכבות הכרוכים בתפקיד. כיום תפקידה של מחנכת-מטפלת, מנהלת מעון או גננת כולל מרכיב משמעותי של הובלה ודורש מתן מענה לנושא של מנהיגות. בנוסף, הוא כולל ממד חינוכי שמהותו הטמנה של זרעי עצמאות בקרב הילדים כבר בגיל הרך, תוך חקירה והבנה של המיומנויות שיש לרכוש בגיל זה, על מנת לאפשר התפתחות וגדילה לתפקידי הובלה בקהילה ובחברה. לשם כך נדרש תהליך של התפתחות אישית, הכולל התבוננות פנימית של אשת החינוך, הבנה של  הזהות, הערכים והחזון המקצועי שלה וקבלה של החלטה לגבי השימוש בכל אלה במסגרת החינוכית שעליה היא אמונה ובכלל.

להאזנה לשיחה בפודקסט ק.מ.ה

נשות החינוך אמונות על הטיפול בילדים במשך שעות רבות ועובדות בסביבה מורכבת, שיש בה שחקנים רבים: הורים, ארגונים מפעילים ועמותות, אגפי החינוך ברשויות, מערכת החינוך הארצית, רגולציה ממשלתית משתנה תדיר ועוד. לעיתים קרובות הן עובדות לבדן או בצוותים קטנים, ללא תנאים ארגוניים מותאמים כגון חדרי ישיבות או תשתיות אחרות. כאשר בוחנים את הדברים לעומקם ניתן להבין עד כמה המחנכות והמנהלות בגיל רך הינן קבוצה מוחלשת, הן בעבודה והן בחברה, בהינתן שהן עוסקות בעבודה שאינה מתגמלת כלכלית ואף גובלת לעיתים בהקרבה אישית. בנוסף לכך נושא הפיתוח הפרופסיונלי של מחנכת/מנהלת בגיל הרך כמובילה לא היה קיים כמעט בעבר וזהו למעשה קונספט חדש יחסית, שאינו מוכר בשטח עצמו. לשם כך נדרשת בנייה של עמוד שדרה מוביל, עבור פרופסיה בעלת מקום מרכזי בחברה, במצב שבו הפער בין חשיבות התפקיד לבין המיצוב שלו גדול מאוד. האופן שבו מחנכות/מטפלות מורגלות לפעול במעון שלהן בלבד, במה שהוא קרוב, מוכר וידוע, מקשה על חשיבה המאפיינת מנהיגות והובלה – רוחב, מערכתיות, תנועה קדימה והכרה בחשיבות ובמיצוב בשטח.

אחד המענים לאתגר של פיתוח מנהיגות מקצועית בתחום הגיל הרך בישראל הוא התוכנית 'מנהלות מנהיגות שינוי' שנפתחה באוקטובר 2022. התוכנית מופעלת על ידי המכון הישראלי לחינוך בגיל הרך ומרכז ק.מ.ה במכללת אורנים, בשותפות עם 'עמותת ה-121' ובתמיכה של קרן ברכה וקרן רוני. בתוכנית לקחו חלק 24 מנהלות במסגרות לידה עד שלוש מרחבי הארץ, אשר הכירו לעומק את תחומי החינוך והגיל הרך, רכשו כלים מעולם המנהיגות והיזמות והתגבשו כ'חבורת משימה' – קבוצת עמיתות המובילה שינוי ואקטיביזם לטווח ארוך. לדברי ענת  אבוחצירא, אחת המשתתפות, התוכנית תרמה להבנה ולהסכמה פנימית באשר לחשיבות של החזקת תהליכים לטווח ארוך, על מנת לאפשר פתרון של בעיות מהשורש, וכן סייעה בהעלאה של המודעות ובמתן השראה בהתמודדות עם האתגרים שבפניהם ניצבת המנהלת בכל יום. במהלך התוכנית המנהלות נחשפו למודילנג ולהשראה של מנהיגות, כאשר היחסים והמשימה קיבלו מקום מרכזי מתוך הבנה של חשיבותם במעשה החינוכי – עם הפעוטות, בתוך הצוותים, עם ההורים והקהילה ועוד.

לתוכנית היו גם אדוות של המשכיות – המנהלות ניסחו במהלכה את החזון האישי שלהן, הכולל ערכים, תכלית ותמונת עתיד של החינוך בגיל הרך במדינה. מתוך תהליך גיבוש החזון ומתוך המפגש עם  מנהלות מכל רחבי המדינה ומקבוצות מגוונות בחברה הישראלית נוצרה תנועה להקמה של קהילת מנהלות: "מהר מאוד התבהר שהמצוקות הן של כולנו, בכל הקבוצות, מה שהוביל את משתתפות התוכנית לייסד מענה שיתמוך ביצירה של שינוי בר קיימא ויסייע בהתמודדות עם האתגרים שמציב התחום. בגיבוי של צוות התוכנית הוקמה ק.מ.א קהילת מנהלות אקטיביסטית, שמטרתה להביא לשינוי מדיניות בגיל הרך תוך שהמנהלות כולן ממשיכות לבצע את עבודתן היום-יומית". לדברי ענת, מטרת היוזמה היא לייצר שינוי מהותי ועמוק במציאות של החינוך לגיל הרך בישראל, להאיר את המצוקות והצרכים ולמצוא יחד פתרונות: "התפקיד שלנו הוא ליצור את הביחד לכל המגוון, עם כנות, הקשבה והתאמה לחינוך ולמציאות. עלינו לקחת אחריות, כדור של מחנכות, ולהימנע מהצגת הדור הזה כגורם הבעיה".

עשר שנים קדימה, משתתפות השיחה רואות את תחום החינוך בגיל הרך תופס את מקומו הטבעי והנכון בהיבטים של שכר, השכלה ופיתוח מקצועי של המחנכות והמנהלות. לצורך כך דרוש שינוי של סדר העדיפות הלאומי וכן התעוררות של גרעין המנהיגות בקרב אנשי השטח. 

ענת בן ארי – מנהלת תכניות בתחום הגיל הרך במרכז ק.מ.ה

עפרי בשן –    מנחת הקורס 'מנהלות מנהיגות שינוי' ומנחת חינוך וקהילה במרכז ק.מ.ה-אורנים

ענת אבוחצירא – מנהלת מעון, ממייסדות קהילת ק.מ.א – קהילת מנהלות אקטיביסטיות

עפרי בשן

מנחת קהילה וחינוך, מרכז ק.מ.ה-אורנים

ד"ר אופירה רול

מנחת בינוי קהילה, מרכז ק.מ.ה-אורנים

אבי גרוסמן

עורך מגזין ק.מ.ה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?