גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
קהילה
פודקאסט ק.מ.ה
כלים
חינוך

עקרונות להנחיה בגישה קהילתית

ענת בן-ארי
מורן מיטב
רוני וילדר
אפרת פרננדס
קמליה סגל
חגית חלפון
יום חמישי, 22 ביוני, 2023
הנחיה מיטבית היא כזו שתתבסס על תפיסה הומניסטית ועל פרקטיקות קהילתיות, זאת תוך הקפדה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים, שיפור ולמידה מתמדת.

חברות פורום החינוך במרכז ק.מ.ה – אורנים התכנסו באולפן הרדיו של המכללה כדי לשתף בעקרונות ובהמלצות להנחיה בגישה הקהילתית. העקרונות נגזרים מתוך מודל 'קהילתיות כשיטה', אשר פותח במרכז ק.מ.ה, ומהותו היא חיזוק הקהילתיות לצורך הגשמה של מטרות צוותיות, קבוצתיות וארגוניות.

להאזנה בפודקסט קמה:

ראשית, זהו ה'אני מאמין' שלנו בתהליכי הנחיה:

הנחיה מיטבית בקמה היא כזו שתתבסס על תפיסה הומניסטית ועל פרקטיקות קהילתיות, זאת תוך הקפדה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים, שיפור ולמידה מתמדת.

שלושה עקרונות פעולה נגזרים מתוך ה'אני מאמין' – כיצד הם באים ליד ביטוי בפועל:

  1. שלומות: תרגום לעברית של המונח Well-being. המילה משלבת בין 'שלם' (הוליסטי) לבין 'שלום' (רווחה). שלומות בהנחיה היא המחויבות והדאגה שלנו כמנחות לרווחה של המשתתפים בתהליכי ההנחיה שלנו. כל משתתף מביא קודם כל את עצמו – את חוזקותיו, את האתגרים עימם הוא מתמודד ואת מה שקורה אצלו לפני ואחרי שפגש אותנו. ההנחיה כוללת שלושה חלקים השלובים זה בזה ומשפיעים זה על זה:  מנחה – מונחים -תהליך. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי באופן בו אנו כמנחות קשובות לצרכי המשתתפים, ליכולותיהם, לחוזקותיהם ולאפשרות שלהם לתת להם לבוא לידי ביטוי. אנו נשאף כי יהיה תהליך של 'מודלינג' שבו האופן שאנו מתייחסות למשתתפים ישרה וישפיע על האופן שבו הם יתייחסו לתלמידים, לעובדים ולעמיתים בקבוצות שאותן הם מובילים.

איך עושים זאת בפועל?

  • התחלה ב'חימום' – יש שיקראו לזה 'סבב מה נשמע', 'צ'ק-אין' או פתיחה. זהו סבב שמתבצע תמיד בתחילת מפגש, רצוי באופן יצירתי ושונה בכל פעם, ונותן מקום לתחושותיהם של המשתתפים
  • גמישות ו'פרסונליזציה' – התאמה של תהליכי ההוראה והלמידה וקצב הלמידה לכל אחד מן המשתתפים
  • התייחסות ל'כאן ועכשיו' בקבוצה – לשים לב האם הקבוצה מביאה דילמה או נושא שמעסיק אותה ולתת לכך מקום
  • ·       'סטינג' מתאים – אוכל, רקע, תפאורה, גיוון מקום ההנחיה ועוד. אלו הם דברים בעלי חשיבות ותרומה לשלומות המשתתפים והקבוצה

2. שינוי בר-קיימא: השאיפה היא שהמנהיגות המקומית – ארגונית, קהילתית, בית-ספרית וכדומה – תמשיך בעשייה גם לאחר שתהליך ההנחיה הסתיים, זאת באמצעות בניית תשתית של סדירויות ושגרות ארגוניות. אלה יבטיחו את היכולת להמשיך ולהפעיל את התהליכים ואת האחריות הארגונית לשינויים

איך עושים זאת בפועל?

  • יצירה של מרחב לחלימה – האפשרות לחלום מייצרת גם מחשבה על האופן שבו ניתן לבצע את החלום, מה שייצור בהמשך שינוי בר-קיימא
  • עיסוק בחוזקות – מתן הזדמנות לגלות חוזקות ברמה האישית והארגונית ולהבין את תרומתן לאדם באופן אישי, לאחרים ולארגון. החוזקות הן אלו שמניעות בהמשך את תהליכי השינוי
  • מיפוי ושימוש בנכסים קיימים – כאשר מסתמכים על הנכסים הקיימים בקרב האנשים, הארגון והסביבה יוצרים בסיס חזק לעשייה שאינה נסמכת על כוחות חיצוניים אלא על הקיים

3. קשרים ויחסים: זהו עיקרון המלווה אותנו בכל פעולה בק.מ.ה מהותו היא כי אם טוב לנו במקום שבו אנו נמצאים הדבר יניע אותנו לעשייה. כאשר שמים דגש על קשרים מיטביים במקום העבודה יש יצירה – מבחינתנו זה אינו אמצעי אלא מטרה.

איך עושים זאת בפועל?

  • פדגוגיה של זהות המחפשת אחר הנרטיב האישי והמשותף. המין האנושי הוא 'מספר סיפורים' ואם שמים את הסיפור של כל אחד מאיתנו במרכז השיח ומאפשרים הקשבה ניתן לראות מה דומה, מה שונה, איפה נוצר חיבור ומה ניתן ללמוד זה מזה
  • מתן תשומת לב לפעולות אשר יחזקו מערכות יחסים בצוותים ובארגונים, בעיקר כאשר מערכות יחסים אלה אינן מיטביות וישנם מתחים וקשיים פנימיים. כאשר היחסים אינם תקינים גם המשימות הארגוניות לא יתבצעו באופן מיטבי ולכן נשאף לפעול, להבין, לדבר ולפתח את מערכות היחסים. לא תמיד ניתן לפתור אך תמיד חשוב להתייחס
  • התבוננות על איכות הקשרים, כמותם ותדירות השימוש בהם. ניתן לשים לב באיזו תדירות אנשי הצוות או הקבוצה פונים זה אל זה, באיזה אופן ובאיזו איכות. לא מספיק להכיר את האנשים שסביבנו, יש לדעת גם לעשות שימוש מקצועי ובין-אישי בקשרים עימם

לצד עקרונות אלה, ורגע לפני כניסה להנחיה, אנו מציעים חמישה טיפים למנחים בגישה הקהילתית:

  • לבוא בענווה. בכל חדר שאליו אנו נכנסים כמנחים יש הרבה מאוד שנות ותק במצטבר של המשתתפים וכן ידע, ניסיון ויכולות – חשוב לתת להם כבוד
  • לבוא מתוך סקרנות. להגיע עם רצון ופתיחות ללמידה, מתוך מחשבה שלא רק לנו כמנחים יש מה לתת לקבוצה אלא גם לקבוצה יש מה לתת לנו
  • לבוא בהקשבה. לדעת להקשיב למה שנאמר ולמה שלא נאמר, לשים לב לרבדים הסמויים בקבוצה-  מה שנשאר סמוי מן העין, מתחת לפני השטח ובין המילים
  • לבוא עם תודעה כפולה. חשוב עבורנו כמנחים להחזיק בו זמנית את ציר המשימה ואת ציר היחסים, מכיוון שהמשימות הארגוניות מתחלפות אך הצוות נשאר לאורך זמן
  • לבוא עם חיוך גדול, אופטימיות, עיניים טובות ולב פתוח. אלה ישדרו לקבוצה מסר חשוב ומדבק, שפת גוף של שמחה, אופטימיות וטוב ישפיעו על המשתתפים וחיוך מרכך לבבות ומרגיע אנשים

חברות פורום חינוך של מרכז ק.מ.ה:

  • מורן מיטב – ראש תחום פדגוגיה במרכז מרים רות לספרות ילדים
  • ענת לב ארי – מנהלת תוכניות הגיל הרך
  • אפרת פרננדס – מנהלת יחידת המנחות ומרכזת התוכנית למנהיגות חינוכית בחברה דוברת הערבית
  • חגית חלפון – מובילה את הפיתוח המקצועי של תוכנית קידום נוער 'הילה' ומנהלת מרכז הסימולציה
  • קמליה סגל – מנהלת תוכן ותוכניות ביחידה ללימודי חוץ ומרכזת תוכניות חינוך בשדה
  • רוני וילדר – מנחה ורכזת תוכניות
ענת בן-ארי

מנהלת תוכניות הגיל הרך במרכז ק.מ.ה ובמכון הישראלי לחינוך בגיל הרך, אורנים

מורן מיטב

ראש תחום פדגוגיה במרכז מרים רות לספרות ילדים, מרכז ק.מ.ה-אורנים

רוני וילדר

מנחה ורכזת תכניות, מרכז ק.מ.ה-אורנים

אפרת פרננדס

מנהלת יחידת המנחות, מרכז ק.מ.ה-אורנים

קמליה סגל

מנהלת תוכן ותכניות, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

חגית חלפון

מנהלת מרכז הסימולציה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?