גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
קהילה
פודקאסט ק.מ.ה
מנהיגות
חינוך

פודקאסט ק.מ.ה – פרק 22 – איך יוצרים תקשורת שמחזקת קהילתיות

עופר ברקן
אבי גרוסמן
שבת, 8 באפריל, 2023
כששומעים את הילי, היא לא 'שדרנית', היא אחת מהשכונה. אנחנו לא מנותקים ממנה. ככה גם המרואיינים שמגיעים. זה כמו אבא שמקריא סיפור לילד שלו, לעומת מישהו זר שמקריא סיפור.

שיחה עם עופר כרמל, מורה לתקשורת ומקים מסלול הפודקאסטינג באורט טבעון והילי ברבר, תלמידת המגמה

עד לפני עשור, המילה פודקאסט היתה מוכרת בעיקר לחובבי הג'אנר. כיום, כשהם נפוצים יותר ויותר, תלמידים בבית הספר אורט טבעון מפיקים פודקאסטים, במסגרת מגמת התקשורת הראשונה בארץ שפתחה מסלול ייעודי בנושא.
אירחנו בפודקאסט בית 12 את עופר כרמל, מורה לתקשורת ומקים המסלול, ואת תלמידת המגמה הילי ברבר לשיחה על תקשורת, חינוך וקהילה.

להאזנה לפודקסט>>https://spoti.fi/3b9VRrO

כשאני שומע את המילה רדיו קופצת לי אסוציאציה של גלגל"צ או רשת ב'. מהו רדיו חינוכי-קהילתי?
עופר: "יש שלושה בסיסים לרדיו חינוכי-קהילתי. האחד הוא לימודי רדיו כאמצעי תקשורת כמו עיתונאות, קולנוע או צילום. השני הוא חינוך – אנחנו משלבים שידורים תוכן חינוכי, כמו למשל היסטוריה או לשון. השלישי הוא קהילה – המרואיינים והנושאים בשידור מגיעים מתוך הקהילה המקומית. במקרה של הפודקאסט של הילי, מדובר בבני נוער בטבעון. הנושא הקהילתי מאוד חשוב. אנחנו לא שואפים שיגיעו אלינו מבאר-שבע, אלא רוצים לארח ולהכיר יותר אנשים מהקהילה שלנו. אני שם הרבה על הכתפיים של התלמידים, מפני שהם הראשונים בישראל שמייצרים פודקאסט לנוער, הם מניחים את אבני היסוד".

מה לומדים במגמה שעוסקת בפודקאסטים?
הילי: "אנחנו לומדים את הבסיס לפודקאסט וחוקרים את הנושא. השנה התכנון הוא לייצר ארבעה פרקי פודקאסט ובשנה הבאה עוד שלושה. הפודקאסט שלי הוא על ספורט ואורח חיים בריא. המטרה שלנו היא לגרום לעוד ועוד אנשים לגלות את היתרונות שיש בספורט ולקיים אורח חיים בריא. גם כמשהו שמרפא את הנפש".
הלימודים במגמה עוזרים מאוד להתגבר על ביישנות ופחד קהל, ויש גם יכולות נוספות שאנחנו מפתחים כמו לשאול שאלות, להטיל ספק, לחקור לעומק דברים שמעניינים אותנו. מאז שאני זוכרת את עצמי אני עושה ספורט מכל מיני סוגים. המגמה נתנה לי את המקום להתרכז בנושא שאני אוהבת".

איך מעבירים את הרעיון של פודקאסט לנוער שנמצא יותר בטיקטוק ואינסטגרם, שזו מדיה מאוד ויזואלית ומהירה?
הילי: "היתרון הגדול של פודקאסט שהוא לא מגביל, אפשר לעשות כמה דברים במקביל, להתאמן, לנהוג. חוץ מזה שיש לנו מספיק מהאמצעים הויזואליים. עוד דבר זה שאני בתור נערה יכולה לדבר לבני נוער, אני יודעת איך לגשת אליהם כי אני חלק מהם".
עופר: "זו גם פלטפורמה מוכרת. יש להם עכשיו ערוץ ספוטיפיי משלהם, הם הפכו ממאזינים למייצרי תוכן".

העולם הוא הרי גלובלי, אז מה הסיפור עם הקהילה המקומית?
הילי: "המטרה שלי היא להגיע לחברים שלי מבי"ס, לשכבה מעלי או מתחתי".
עופר: "כששומעים את הילי, היא לא 'שדרנית', היא אחת מהשכונה. אנחנו לא מנותקים ממנה. ככה גם המרואיינים שמגיעים. זה כמו אבא שמקריא סיפור לילד שלו, לעומת מישהו זר שמקריא סיפור. אבל זה גם אתגר, כי התלמידים רוצים לראיין אנשים בקנה-מידה ארצי, לא תמיד הם רואים את החיבור למקומי כיתרון. אחד מהפודקאסטים הוא על אתגרי מערכת החינוך בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים. התלמידים, שהם בעצמם על הרצף האוטיסטי, רצו לראיין את שרת החינוך, אבל הערך המקומי הוא לראיין דווקא את מנהל בי"ס כאן בטבעון".

אילו תגובות אתם מקבלים?
הילי: "הרבה פרגון, אנשים עפו על הרעיון. הרבה מצפים לשמוע את הפרקים. אני מדברת על עצמי ועל ספורט כמי שחיה אורח חיים בריא, אז מבינים שזה ממקום אמיתי. אני שמחה לעשות לפודקאסט שיווק כמה שאפשר – ספורטוק, תזכרו!"

אז איך יוצאים לדרך עם רדיו חינוכי-קהילתי?
עופר: "קודם כל מבינים את הצורך ביצירת שיעור כזה. כרגע המסלול הזה קיים בפיקוח הטכנולוגי של משרד החינוך. אני מאמין שזה עוד יצמח. אח"כ מגייסים כסף וציוד. אפשר להתחיל עם מיקסר יד שניה ב- 500-600 ₪ ולתרגל הקלטה. אנחנו לא רגילים לשמוע את עצמנו באוזניות, צריך לתרגל את זה. אפשר להתקדם מפה לתחנת רדיו שעולה גם הרבה יותר. יחד עם זאת, יכול להיות שצריך שתהיה תחנה אזורית, ובתי ספר אחרים יגיעו להתארח, חבל להוציא כסף אלא קודם לבדוק אם יש תחנה באזור. אני אשמח לעזור למי שמעוניין: עופר כרמל – 0546485510  ofernews@gmail.com".

פודקאסטים שהפיקו תלמידי המגמה:
SporTalk – פודקאסט בנושא ספורט ואורח חיים בריא
הערצה – מומחים ומעריצים מדברים על התופעה.
סקיצות נעורים – יצירה של בני נוער.
הטבעונים – סיפורם של תושבי היישוב ואנשים שעובדים.

האזנה טובה!

עופר ברקן

מנחה בינוי קהילה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

אבי גרוסמן

עורך מגזין ק.מ.ה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?