גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
קהילה
כלים
חינוך
השראה

פיתוח מקצועי משמעותי ורלוונטי במציאות משתנה  

קמליה סגל
אבי גרוסמן
יום שני, 10 באפריל, 2023
עצם הדגש על בניית יחסים בצוות אפשר לנו להתמודד עם רגעים שבהם שמענו דברים פחות נעימים מהשותפים להם הקשבנו, וסייע לבניית העבודה כך שהיתה משותפת באמת. חלק מהצוות אמר שזה היה החלק המשמעותי עבורם בתהליך

מודל להובלת שינוי בפיתוח המקצועי לאנשי חינוך

בשנה הקרובה יחל תהליך בעל פוטנציאל לשינוי הפיתוח המקצועי כפי שאנו מכירים אותו היום. בשישה בתי ספר נבחרים באזור ההזנה של פסג"ה צפת, תעבור האחריות על הפיתוח המקצועי לצוות הכולל מורים בעלי תפקידים ואנשי פסג"ה, מתוך מטרה לייצר עבור כל מורה מסלול התפתחות מקצועי המשקף את צרכיו ורצונותיו בשילוב עם צרכי בית הספר ומערכת החינוך.
השינוי הזה בתפיסת הפיתוח המקצועי הינו פרי תהליך פדגוגי חדשני[1] המשותף לצוות פסג"ה צפת ולמרכז קמה במכללת אורנים. הצורך נוצר מתוך ההבנה שתקופת הקורונה שינתה את דמות ההוראה, הלמידה וההערכה, וכן מתוך רצון לתת מענה אפקטיבי, מדויק ורלוונטי לצרכי הפיתוח המקצועי של המורים ומערכת החינוך. התהליך כלל שני צירי עבודה מרכזיים – תיאוריית U כמודל להובלת השינוי ומודל חבורת משימה, כמחבר את הצוות ושם דגש על היחסים לצד משימת הפיתוח.

עקרונות מרכזיים במודל אשר יושם בפסג"ה צפת

נפגשנו עם ד"ר גיא חפץ ואפרת פרננדס מנחי המהלך ועם מנהל מרכז הפסג"ה ארז נחמיאס, כדי ללמוד מהם על התהליך הייחודי שהביא לתוצר פורץ הדרך.
 
פרולוג – להמציא את המערכת מחדש
בעקבות משבר הקורונה חלחלה בצוות הפסג"ה ההבנה שהקירות נפלו ויש צורך לשנות את תפיסת הפיתוח המקצועי. לבדוק מה נכון לשמר מהישן, מה ניתן לשפר ומה אפשר לגלות ולהמציא מחדש.
במקביל, עולים קולות מהשדה החינוכי, התוהים על הרלוונטיות של הפיתוח המקצועי ועל תפקיד המורה במאה ה – 21, וכיצד ניתן לסייע למורים להשיג את מטרותיהם ולהשביח את ההוראה והלמידה.
כשמערכת נמצאת במשבר  – נוצרת הזדמנות להמציא אותה מחדש. שאלת החקר שהתגבשה היתה מה צריך לקרות כדי שמרכז הפסגה יוכל לתת מענה רלוונטי לבתי הספר.

"יצאנו למסע משותף שהיעד שלו הוא מרכז פסג"ה משמעותי ורלוונטי במציאות משתנה" (ארז נחמיאס)

החיבור בין מרכז קמה-מכללת אורנים למרכז הפסג"ה נולד מתוך היכרות עמוקה ועבודה משותפת רבת שנים. יחד התקבלה ההחלטה על תהליך עומק הכולל מספר שלבים, ושתי החלטות מרכזיות על האופן שבו יתנהל התהליך.  
ההחלטה הראשונה היתה לכלול בתהליך בעלי תפקידים מרכזיים בצוות הפסגה, מתוך כוונה שהצוות יהיה שותף למהלך של שינוי מרכזי בפעולת הפיתוח המקצועי ובהשפעה שלו על מערכת החינוך באזור. להחלטה הזו היה אימפקט משמעותי מאוד על העבודה, עוד בטרם החלה, והיא התאפשרה בזכות צוות פסג"ה יציב, חזק ומגובש, ומנהל שאפשר לשותפות לקרות.
 
"חברי צוות הפסג"ה היו בתחושה עמוקה שהם מפתחים תמונת עתיד עבור הבית שלהם" (אפרת פרננדס)

ההחלטה השניה היתה שהמנחים הם חלק אינטגרלי מהצוות במהלך התהליך, מתוך תפיסת אחריות משותפת על מרחב משותף. התהליך כולו נבנה במשותף:  בניית השאלון לשותפים, הראיונות אשר נערכו בצוותים משותפים – מנחה ואיש צוות פסג"ה בכל ראיון.
 

WhatsApp_Ima...

צוות התוכנית (צילום: פסג"ה צפת)

על מודל העבודה –  פיתוח מודל חדשני לפיתוח המקצועי
מודל העבודה שנבחר כלל חיבור של שני מודלים נפרדים לכדי תהליך אחד:
1.מודל U – תאוריה לשינוי ארגוני ואישי אשר פותחה ב – MIT, וכוללת מספר מרכיבים כאשר הראשון שבהם הוא הקשבה עמוקה לשותפים: מה עובד ומה לא עובד, מה הצרכים ולאן רוצים לקחת את הדברים, ומשם יציאה למהלך בנייה של תמונת עתיד רצויה ומימוש שלה.
 
2. מודל חבורת משימה – אשר פותח ביחידת שדמות של מרכז קמה, ויושב על החיבור שבין ההיבט החברתי (יחסים בין אישיים) וההיבט הפרקטי (המשימה המשותפת). התפתחות של יחסים כוללים ומקיפים בין חברי הקבוצה היא מרכיב מרכזי ותנאי להצלחת המשימה הקבוצתית, זוהי גישה קהילתית בארגון, הרואה בהכנסת אלמנטים קהילתיים לתוך עבודת צוות מנוע להגברת האפקטיביות והיכולת של צוות או ארגון לעמוד במשימותיו.
מודל U התווה את ה 'מה', ומודל חבורת משימה את ה'איך'

הבחירה לעבוד בשני המודלים במקביל נועדה לייצר שורת רווח כפולה – תוצר נכון וראוי יחד עם בניית צוות פסג"ה שיש בו יחסי אמון וחוזק קהילתי.
 
"עצם הדגש על בניית יחסים בצוות אפשר לנו להתמודד עם רגעים שבהם שמענו דברים פחות נעימים מהשותפים להם הקשבנו, וסייע לבניית העבודה כך שהיתה משותפת באמת. חלק מהצוות אמר שזה היה החלק המשמעותי עבורם בתהליך" (אפרת פרננדס)
 
הישגים ותקוות
השנה הזו הוקדשה בעיקר להקשבה לשותפים, להסקת מסקנות מתוך השיח, ולבניה של מודל שיבדק בשנה הקרובה. החלק המשמעותי של התהליך עד כה היה החיבור שנוצר עם השטח והשותפים: מורים, מדריכים, מורי מורים, מנהלי בתי ספר, מפקחים, אפילו מנהלת הדרכה מארגון עסקי, שסיפרה על התפתחות עולם ההדרכה מחוץ לעולם החינוך. בשנה הקרובה ייחל פיילוט במספר בתי ספר, בהם יוטמע מודל שונה של פיתוח מקצועי, אשר פותח בעקבות השיחות. צוות הפסגה יתחלק בין בתי הספר כדי לסייע בהטמעת המודל. בסיום התהליך הצוות יבנה מסמך מסכם – עבור כלל השותפים – של מסקנות והצעות לשיפור והרחבה.
 
"השיחות  עם שותפי תפקיד הסתיימו בתודה גדולה על כך שהקשיבו להם ועל נחיצות המהלך. בנוסף העברנו מסר לשותפים: דעתכם חשובה לנו – אנחנו כאן כדי להקשיב ללמוד ולהתפתח יחד, תוך אילוצים, צרכים והבנה הדדית" (גיא חפץ)
 
 
אפילוג – סוף שהוא בעצם התחלה
 התהליך שהתקיים השנה במרכז הפסג"ה צפת טומן בחובו הזדמנות. הזדמנות עבור כל ארגון להשתפר ולבצע התאמות רלוונטיות לשטח, לא רק ממקום של קושי או משבר אלא גם כאשר הכל נראה טוב, וקיים רצון להתוות כיוון מסוים לעתיד ולא לנוח על השמרים. מבנה המהלך, על שני הצירים שלו, תיאוריית U  ומודל חבורת משימה, יכול להוות מודל לפסגות ולארגונים נוספים – עם התאמות כאלה ואחרות.
 
"יצרנו מודל בר שיכפול, וזה אחד הדברים החשובים שקרו בתהליך הזה" (גיא חפץ)
 
 
————————
[1] המהלך הוא חלק מתוכנית 'מובילים דיגיטליים במרכזי הפסג"ה' של האגף לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה, ומטרתו הכשרת צוותי מרכזי הפסג"ה של משרד החינוך לפעולה במציאות חינוכית משתנה והיברידית.

קמליה סגל

מנהלת תוכן ותכניות, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

אבי גרוסמן

עורך מגזין ק.מ.ה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?