גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
מנהיגות
חינוך
השראה

שבע תובנות על אקטיביזם אקולוגי ומעורבות חברתית

אבי גרוסמן
יום רביעי, 2 באוגוסט, 2023
כמו אקטיביזם גם מושג האקולוגיה רחב הרבה יותר מהעיסוק בשימור הטבע והוא מקיף את כל מרחבי החיים שלנו, כולל קשרים בין בני אדם או עיצוב המרחב שסביבנו

עוד לפני שגל המחאות וההפגנות שטף את המדינה והפך חלק גדול מאיתנו לפעילים חברתיים, מצד זה או אחר של המפה הפוליטית, נפגשנו עם מיה הוד-רן, אקטיביסטית ותיקה בתחום האקולוגיה, לשיחת עומק על אקטיביזם ומעורבות חברתית וקהילתית. מיה הינה סופרת, מטפלת ביצירה, בלוגרית ויוצרת הפודקאסט 'סיפור ירוק' העוסק ביזמות אקולוגית. בנוסף היא מובילה את תוכנית הביבליותרפיה ביחידה ללימודי תעודה של מרכז ק.מ.ה-אורנים.

לשיחה המלאה עם מיה בפודקאסט ק.מ.ה

שבע תובנות על אקטיביזם שלמדנו מהשיחה עם מיה:

  1. המושג אקטיביזם רחב הרבה יותר מהפירוש המקובל שלו. הורות, לדוגמה, יכולה להיות אקטיביסטית וכאשר אנו מטמיעים בילדינו ערכים שחשובים לנו כגון אהבת האדם או אהבת הטבע, אנו עושים פעולה אקטיביסטית
  2. כמו אקטיביזם גם מושג האקולוגיה רחב הרבה יותר מהעיסוק בשימור הטבע והוא מקיף את כל מרחבי החיים שלנו, כולל קשרים בין בני אדם או עיצוב המרחב שסביבנו. כאשר קבוצת מורים פועלת כדי להפוך את חדר המורים של בית הספר למקום נעים יותר היא עושה פעולה אקולוגית, גם אם לא עסקו רק בהחלפה של כלים חד-פעמיים בכלים רב-פעמיים. גם קהילת מקום שגרה יחד בשכונה או ביישוב ומתארגנת להקים גינה או לפנות מפגע, מבצעת אקטיביזם אקולוגי. למעשה, בכל פעם שאנו רואים את המרחב ויוצרים קשר כדי לשנות אותו אנחנו משנים את האקולוגיה
  3. כדאי שמרחב הפעולה של אקטיביסט יתחבר לרצונות ולחוזקות שלו מכיוון שלא כולם רוצים או צריכים לצאת להפגין. יש מרחב אדיר של זירות שבהן ניתן להשפיע בהתאם למה שנכון לכל אחד  
  4. אקטיביזם צריך לנוע במקביל להקשבה – מה קורה מסביבי, מה קורה בתוכי, מה מנסה להגיד מי שמתנגד לי, מה אני לא רוצה לשמוע וכדאי שאקשיב לו, מה אני רוצה לשנות וכיצד אני בוחר לפעול ליצירה של שינוי
  5. להיות אקטיביסט פירושו ללמוד לקבל תשובה שלילית – להתעקש ולא להתייאש
  6. אקטיביזם יכול להיגרר בקלות לצדקנות ולטהרנות שיביאו לתוצאה ההפוכה, לא משנה עד כמה אנו צודקים, וכך במקום לייצר שינוי חיובי בסביבה הוא מייצר שינוי שלילי. האופן שבו אנו מעבירים את המסר שלנו חשוב לא פחות, ואפילו יותר, מהמסר עצמו
  7. ידע לא מייצר טרנספורמציה אצל אנשים ורוב האנשים לא מונעים מידע. אנשים מונעים מחוויות – סיפורי השראה, מעשייה או נוכחות באירוע שהוא גדול מהם. לכן, אם אנו רוצים לעורר שינוי, עלינו לשאול את עצמנו מה מעורר את האחרים לחוויה  

ומשפט השראה של מיה לסיום: כל אחד יעשה את מה שהוא צריך לעשות – ומה שצריך לקרות יקרה

אבי גרוסמן

עורך מגזין ק.מ.ה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?