גליונות

גליונות מגזין ק.מ.ה

אפריל 2024 - בין פרט לקהילה בימים קשים

פברואר 2024 - מצמיחים קהילה חדשה

ינואר 2024 - חינוך ללא בית

נובמבר-דצמבר 2023 - מגבירים את האור

אוקטובר 2023 - קהילה בחירום

ספטמבר 2023 - קהילה וחינוך

אוגוסט 2023 - קשרים ויחסים

יולי 2023 - בין יזמות, מנהיגות וחינוך

יוני 2023 - קהילתיות כשיטה - סביבה ארגונית מקדמת מנהיגות

מאי 2023-בין מוביליות לקהילתיות

מרץ 2023 - מודלים לחיזוק איתנות קהילתית

ינואר 2023 - שותפות בחינוך

דצמבר 2022 - על הדמוקרטיה: מהדורה פוליטית

נובמבר 2022 - איתנות קהילתית ברשויות וארגונים

ספטמבר 2022 - קונפליקטים: התמודדות וצמיחה

אוגוסט 2022 - קהילה וסביבה

יולי 2022 - תקשורת, מנהיגות ואחריות חברתית

יוני 2022 - אוטונומיה בית ספרית

אפריל 2022 - עושים שינוי בחינוך בישראל

מרץ 2022 - מולידים שינוי: מהפכה בגיל הרך בישראל

ינואר 2022 - ספורט, מנהיגות וקהילה

דצמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק ב'

נובמבר 2021 - בין שלטון מרכזי לאחריות מקומית חלק א'

אוקטובר 2021 - כוחה של מנהיגות מקומית

ספטמבר 2021 - בין שינוי חברתי לחינוך

אוגוסט 2021 - כיצד תפיקו מגזין בארגון שלכם

יולי 2021 - משבר כהזדמנות

מאי 2021 - חיים יחד – מנהיגות וקהילה בחברה רב תרבותית

אפריל 2021 - חינוך וקהילה במרחב העירוני

מרץ 2021 - התחדשות

פברואר 2021 - קהילתיות במרחב העירוני

ינואר 2021 - קהילות במרחב הוירטואלי

דצמבר 2020 - כלי הערכה ומדידה בעולם החינוך והקהילה

אוקטובר 2020 - מנהיגות מקומית

ספטמבר 2020 - התחלה טובה

יולי 2020 - כוחה של קהילה

יוני 2020 - זהות קהילתית כמפתח לאיתנות

תפריט
מאמרים
קהילה
מנהיגות
כלים

שישה עקרונות להפעלה של קבוצת מתנדבים אפקטיבית בחירום

ד"ר נירית קורן-לורנס
יום חמישי, 19 באוקטובר, 2023
לפניכם שישה עקרונות שיסייעו בפיתוח ובשימור לאורך זמן של קבוצת מתנדבים לשעת חירום פעילה ואפקטיבית וכן יסייעו לכם כמי שמובילים אותה.

מרכז ק.מ.ה-אורנים מתמחה בבנייה, בארגון ובניהול קהילות, בשגרה ובחירום.

לפניכם שישה עקרונות שיסייעו בפיתוח ובשימור לאורך זמן של קבוצת מתנדבים לשעת חירום פעילה ואפקטיבית וכן יסייעו לכם כמי שמובילים אותה. עקרונות אלו רלוונטיים בין אם זוהי קבוצה פיזית, לדוגמה מערך של אספקת מזון וציוד לחיילים ולתושבים מפונים, או וירטואלית, כגון קבוצה שמטרתה לחזק את ההסברה הישראלית ברשתות החברתיות. כמי שמובילים את הפעילות עליכם לכוון למטרה ולביצוע המשימה ויחד עם זאת להחזיק את מערך הקשרים בין המתנדבים בקבוצה – ליצור אווירה טובה ומוטיבציה גבוהה ואפילו לייצר חיבורים שיובילו לקבוצות נוספות. אנו קוראים למתודה הזו 'חבורת משימה' ותוכלו לקרוא עליה בהרחבה במגזין ק.מ.ה.

  1. היכרות בין-אישית: יש ערך רב לכך שאנשים יודעים עם מי הם נמצאים בחדר, בקבוצה או במשימה. אם אתם נפגשים פיזית, דאגו לשאול לשמו של כל אחד חדש שמגיע לקבוצה וללמוד עליו קצת. מומלץ גם לערוך היכרות בין חברי הקבוצה, כאשר ניתן לעשות זאת במפגשים של כלל הקבוצה או בין כל שניים-שלושה חברים הנמצאים באותו המקום.

אם הקבוצה היא וירטואלית בקשו מאנשים שיציגו את עצמם (שם, מקום מגורים, עיסוק בשגרה). גם כשמדובר בקבוצות גדולות, שאנשים מצטרפים אליהן כל הזמן, יש מקום לבקש מכל מי שמצטרף שיציג את עצמו, גם עבורו וגם עבור אחרים, שיידעו מי הצטרף

  • הקדישו זמן לבדיקה של 'מה נשמע' בקרב חברי הקבוצה: כולנו נמצאים בעשייה מתמשכת וברכבת הרים רגשית. לכל אחד מגיע שישאלו אותו אחת לכמה זמן מה שלומו (וגם יתכוונו לזה) וישנן דרכים שונות לעשות זאת: אם מספר חברי הקבוצה שלכם מאפשר זאת נסו אחת לכמה ימים לשאול לשלומם באופן אישי. אם המספר גדול פנו בכל פעם למישהו אחר, בעיקר לאנשים שאתם רואים שהם פעילים יותר. אפשרות נוספת היא לאתר מספר אנשים פעילים יותר בקבוצה או לבקש מתנדבים ספציפיים, לחלק ביניהם את כלל חברי הקבוצה ולמנות אותם למשימה של 'בדיקת דופק' אחת לכמה זמן, כל אחד בתת-הקבוצה שלו
  • שתפו בעשייה של חברי הקבוצה: תפיסת העבודה צריכה להיות של צוות העובד יחד עבור מטרה משותפת וחשוב להזכיר אותה לאנשים מפעם לפעם. לכל חבר יש משימה שונה אך כל אחד צריך גם לדעת מה עושים כולם ולמה. לדוגמה, בקשו מאנשים לשתף מדי פעם בתמונה/פוסט על החוויות השונות מהשטח (תגובות שמקבלים מאנשים, רגעים מיוחדים/ משעשעים/מרגשים, עלייה בכמות העוקבים/שיתופים ועוד), בהתאם לתוכן ולמהות המשימה של הקבוצה. כך יוכלו כולם לחוש את השפעתם על העשייה הקבוצתית ולהתחזק מהשפע ומעוצמת העשייה של הקבוצה עבור עצמם.
  • חזקו באופן מתמיד את חברי הקבוצה: בתוך מצב החירום קל להיכנס לשגרה של עשייה ומילוי בלתי פוסק של משימות, אך חשוב לעצור מידי פעם ולהביע הערכה והוקרה לחברי הצוות. שלחו אחת ליום מסר מחזק ומעודד (מילות הערכה, תודה, חיזוק); שיר המבטא מסר מחזק (מולחן או כתוב); פוסט קצר שמישהו כתב; ציטוט מעורר השראה הרלוונטי לאותו יום; סרטון נחמד וכדומה. מטרת המסר היא לתת לאנשים תקווה והשראה להמשיך. במידה שאתם עסוקים מדי או שזו אינה החוזקה שלכם אתרו מישהו מהקבוצה שיכול לעשות זאת בצורה טובה
  • ארגנו מפגשים קבוצתיים: חשוב לייצר הזדמנות למפגש של חברי הקבוצה. נסו לייצר לפחות אחת לשבוע פגישה כזו, פיזית או מקוונת. זוהי הזדמנות לחבר פנים לשמות, לשמוע ולהשמיע, לעדכן ולהתחבר. אין צורך במפגש ארוך, גם 20 דקות עד חצי שעה יספיקו (תגלו שלרוב זה ייקח יותר, כי אנשים לא ירצו ללכת). המפגש מאפשר לכם לראות אנשים ולאנשים לראות שאכפת לכם מהם ולא רק ממה שהם עושים. גם אם לא כולם יוכלו להשתתף ורק מעטים יגיעו למפגש, פעמים רבות הם יהיו אלה שימשיכו איתכם לאורך זמן. חלק חשוב מהמפגש הוא נושא הכיבוד – אם המפגש פיזי מומלץ להציע לאנשים להביא משהו קטן, ואם המפגש בזום הציעו לאנשים להכין מראש משקה ודבר מזון, מכיוון שהאכילה בצוותא, גם אם דרך המסך, מאפשרת זמן של שיתוף בלתי פורמלי התורם לחיבור ולשיח. המסר הוא שלמרות שאנחנו במשימה חשוב לתת זמן גם לצרכים הבסיסיים שאנו שוכחים למלא בעת חירום, כמו לאכול ולשתות
  • נסו כבר עכשיו לחשוב על היום שאחרי: האם הקבוצה תמשיך להיפגש? האם נוצרו קשרים בין-אישיים שתרצו להמשיך? האם גיליתם כוח וערך מוסף ביכולת הקבוצתית שתרצו להמשיך ולטפח סביב משימות אחרות? במידה שכן, שאר העקרונות יכולים לסייע לכם להגיע ליום שאחרי מתוך נקודת מוצא מיטבית

אנו מקווים שעזרנו לכם להוביל את הקבוצות שהקמתם בצורה אפקטיבית. מזמינים אתכם להיכנס לאתר ייעודי שפתחנו עבורכם, מנהלות ומנהלי קבוצות החירום, שבו תוכלו לקבל מידע רלוונטי נוסף ולהתחבר עם מנהלי קהילות נוספים כמוכם.

ד"ר נירית קורן-לורנס

מנחת בינוי קהילה, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

צרו קשר עם ק.מ.ה

דברו איתנו

צרו קשר ונציג.ת ק.מ.ה. יחזרו אליכם

מה אתם רוצים לחפש?